Ariel byggdes 1917 i norska Molde som lastfartyg. Beställaren var Harøysundets Fiskerikompani och fick således namnet "M/s Harøysund". M/s Harøysund var för sin tid ett stort och och ansågs modernt då hon byggdes med en tändkulemaskin, en Bolinder på 50 hästkrafter. Hon används främst till transport av fisk och fiskprodukter.
Sigurd Strømsholm köper 1923 M/s Harøysund och hon får hemmahamn på Strømsholmen i Kornstad kommune, Norge. I samband med denna affär byter hon även namn till "m/s Holmen". Hon registerars i Norge med fiskeregistrering nummer M–74–KD. Hon nyttjas fortsatt för transport av fisk och fiskprodukter.
1938 köper Nils S.Utheim henne. Hon behåller samma registreringsnummer och används både som last- och fiskefartyg. Hon brukas även ett antal säsonger för fiske på Grönland och Island. I början av 1940-talet byter Nils maskin till en två cylindrig två takts Union på 60 hästkrafter.
Under Nazitysklands invasion av Norge våren 1940 var Kristiansund en av många orter som bombades. När de allierade fick veta detta några dagar i förväg kallades fartyg från distrikten Frei, Tusna och Averøy in för att evakuera befolkningen, där ibland m/s Holmen. Hon nyttjades främst till att evakuera stadens sjukhus. Med patienter och vårdare ombord gick hon till Torvikbukt i Gjemnes kommun för boende på Torvikbukts sanatorium. På resan in i fjorden från Kristiansund till Torvikbukt i höjd med Kvernes i Averøy upptäcktes fartyget och besköts av tyska flygplan. En av kulorna gick genom styrhyttens skott (vägg), slår loss en flisa av ratten, fortsätter genom skepparens overall och slutar slutligen i isoleringen till huvudmaskinens avgasrör. Kulan togs omhand och tros vara i familjen Utheims ägo än idag.
1948 såldes Holmen (enligt fiskeregistret 1948) till Samuel Lysø och Kristian Lysø. Samuel Lysø står som ägare till Holmen med fiskeregistrering M–23–BS (Bremsnes kommun Averøy). Brt 49 och Nrt 20 längd 62,7 fot bredd 18,8 fot och djupgående 7,4 fot.
1955 köpte Edvard och hans bror Bjarne Drågen på Drågen 6432 Ersholmen i f.d. Bud kommun numera en del av Fræna kommun m/s Holmen av Kristian Lysø Hasseløya på Averøy. De kom att äga henne i tio år (1955-1965). De första året brukas hon som rent lastfartyg. 1956 riggar de med Albert Johannssens hjälp om henne till kombinerat last- och fiskefartyg. Därefter användes den i storströmmingsfiske vid Møre och Romsdalskusten från januari tills storströmmingsfisket var över vid påsktid. Då lades fiskeutrustning som sillskott, strålkastare etc. Sedan gick hon i fraktfart till jul då hon kom hem. Hon får under denna tid fiskeregistreringsnummer M-63-BU. Detta fiskenummer överfördes från deras far Ivar Drågens båt m/s Basken. Frakten gick längs hela den norska kusten, men främst mellan Trondheim och Bergen. Lasten var allt man kunde tänka sig: sand, timmer, styckegods, cement, mjöl, fiskprodukter m.m. Än idag finns det beräkningar för eventuell timmerlast i den uppdaterade stabilitetsboken. 1959 görs ett omfattande arbete på m/s Homen, nu renoveras bland annat aktern, poppen och hytter. Samma år byter man även huvudmaskin till en Brunvoll på 120 hästkrafter. Denna är en begagnad maskin från ishavskutan "Iver Hagen". Den köps på Brunvolls motorfabrik i Molde.
m/s Holmen säljs 1965 till partrederiet Storebø bestående av bröderna Ingebrikt, Peder och Johannes Storebø. De förser fartyget som nu har fiske fiskeregistreringsnummer H-59-AV med bla "kraftblokk", en vinsch för hantering av fiskenät. Under mitten av 1970-talet säljs hon till en för oss okänd köpare på det norska Østlandet, 1977 utgår hon ur det norska fartygsregistret.
Vad som händer under mitten av 1970-talet är osäkert. Enligt senare ägare ska hon används till smuggling mellan Östtyskland och Norge. Köpet av fartyget ska enligt uppgift finansierats genom ett smuggling mellan Rostock och Norge. Under smuggling en natt stöter de på patrull i form av ett grund. Vattengenomträngning är dock tillräckligt mild för att de ska hinna ta sig till hamn och bära iland bland annat batterier. Hon sjunker sedan till kaj.
Fortsättning följer vid tillgång till rätt litteratur.
Callsign
SFE2885
MMSI
265516070
Byggnadsår
1917
Byggnadsvarv
Kvams Skipsverft, Molde, Norge
Byggmaterial
Furu och ek på ekspant
Skrovtyp
Ketch
Längd öa
21,72 m
Förtöjningslängd
ca 30 m
Vattenlinje
19,06 m
Största bredd
5,73 m
Djupgående
2,7 m
Barlast
20 ton betong
Dräktighet
45,52 bruttoton
Deplacement
80 ton
Masthöjd
24 m
Segelyta
228 m2
Segelgarderob
Stor + topp
Mesan + topp
Jagare
Klyvare
Fock
Huvudmaskin
Volvo Penta MD100A, 150hk
Elverk/Hjälpmaskin
Mitsubishi ECN 28 -3L/4, 30kVA
Diesel
1400 L
Dricksvatten
1000 L
Svartvatten
2000 L
Magnetkompass
AB Lyth
Radar
Raytheon R1206
VHF
VHF Sailor RT 4822 - DSC
Livflottar
2x25 pers
EPIRB
SART
Nödbrandpump
Yanmar